Początkujący rowerzyści lub osoby, które wybierają się tylko na okazjonalne wycieczki, nie zwracają za bardzo uwagi na to, jakim rodzajem roweru jeżdżą. To jednak błąd. Wybór konkretnego modelu ma wpływ na styl i jakość jazdy i wiedzą o tym wszyscy doświadczeni rowerzyści. W tym tekście spróbujemy znaleźć uniwersalny rodzaj roweru, który sprawdzi się zarówno do jazdy po mieście, jak i terenie.
Rodzaje rowerów
Chyba każdy, kto musi podjąć decyzję o kupnie roweru, chciałby, aby był on dostosowany do jego stylu jazdy, bezawaryjny i w dobrej cenie. Każdy rodzaj roweru charakteryzuje się innymi właściwościami, które ułatwiają poruszanie się po konkretnym ukształtowaniu terenu.
Rower crossowy
Rower crossowy często uważa się za idealny wybór. To pojazd, który poradzi sobie w różnych sytuacjach na drodze. Jest lekki, ale zapewnia też odpowiednią amortyzację. Ma dość prostą budowę i nie sprawia problemów właścicielom, choć w dużej mierze zależy to oczywiście od producenta roweru. W tym modelu można dostosować do swoich potrzeb ustawienie ramy i siedzieć bardziej wyprostowanym lub bardziej schylonym. Można więc raz mieć bardziej miejski, a raz bardziej sportowy styl jazdy.
Rower trekkingowy
Wszyscy miłośnicy rowerowych podróży powinni przyjrzeć się rowerom trekkingowym. To model uniwersalny, który poradzi sobie w prawie wszystkich warunkach, a do tego pozwala nabrać całkiem dużą prędkość. Dla niektórych może być jednak niewygodny – zwłaszcza dla kobiet – ponieważ jest dość ciężki, a więc trudny do przenoszenia.
Rower miejski
Rower miejski ma bardzo charakterystyczny wygląd. Jego kierownica znajduje się wyżej niż siodełko, dzięki czemu rowerzysta w trakcie jazdy zachowuje prostą postawę. Model ten jest zwykle wzbogacany o bagażnik i koszyk, aby móc wygodnie przewozić zakupy czy torbę pracowniczą. Idealnie nada się do jazdy po drogach rowerowych i asfalcie.
Rower górski
Klasyczne górale czy rowery elektryczne górskie sprawdzą się dla wszystkich fanów leśnych tras. To pojazdy nie za bardzo nadające się do jazdy po mieście. Oczywiście można na nich przejechać trasę z domu do pracy, ale do takich miejskich tras istnieje wiele lepszych rodzajów. Rower górski kojarzony jest raczej z jazdą rekreacyjną, a czasem nawet ekstremalną.
Rower elektryczny
Obecnie prawie każdy model roweru ma swoją odmianę elektryczną. Podczas pedałowania uruchamia się silnik, który znacząco ułatwia pokonywanie konkretnej trasy. Jazda ze wspomaganiem rozwiązuje wiele problemów, np. podczas drogi do pracy nie trzeba się martwić o nadmierne zmęczenie czy spocenie się, a podczas długiej podróży rowerowej można lepiej rozłożyć swoje siły. Ten rodzaj roweru jest bez wątpienia wygodnym wyborem, choć kosztownym.
Jakie czynniki decydują o wyborze?
Jak widać, rodzajów rowerów jest wiele. Po ich krótkiej charakterystyce można stwierdzić, że najbardziej uniwersalnym rowerem, który nada się do jazdy i po mieście, i po bardziej wymagającym terenie, będzie rower crossowy, choć można też zastanowić się nad rowerem trekkingowym. Każdy powinien samodzielnie podjąć decyzję, uwzględniając swoje plany rowerowe.
O ostatecznym wyborze powinny zadecydować czynniki zapewniające wygodę i bezpieczeństwo jazdy. Przed podjęciem decyzji o kupnie konkretnego modelu roweru crossowego, koniecznie trzeba dopasować rozmiar ramy do swoich potrzeb. Postura ciała będzie miała tu znaczenie – inny rozmiar nada się dla dziecka, a inny dla wysokiego mężczyzny.
Ważną rolę w wyborze dwóch kółek odgrywa także stopień amortyzacji, zwłaszcza podczas jazdy po nierównościach – górzystych czy leśnych terenach. Wiele zależy od tego, jakie trasy planuje się przemierzać, chociaż im wyższa amortyzacja, tym większe bezpieczeństwo. Czasem nawet w mieście może przydać się dodatkowa amortyzacja, kiedy trzeba pokonywać liczne krawężniki.
Kupując rower, warto dobrze zapoznać się z tematem i poczytać o najpopularniejszych i najchętniej wybieranych modelach, aby zdecydować się na taki jednoślad, który spełni wszystkie normy bezpieczeństwa i posłuży przez długie lata. Czasem nawet lepiej zainwestować nieco więcej złotych niż pierwotnie się zakładało, ale zapewnić sobie wyjątkową wygodę jazdy.