Rower górski

Jak wybrać rower MTB?

Wybór roweru górskiego jest podobny do zakupu samochodu – istnieje wielka liczba modeli, z których każdy ma specjalne funkcje.Przed zakupami pomyśl, gdzie będziesz jeździć i ile chcesz wydać.

Jeśli jeździsz drogami leśnymi lub stosunkowo płaskimi drogami gruntowymi, możesz oszczędzić i prawdopodobnie wydać nie więcej niż 2000 złotych. Jeśli planujesz okupować singletrack, który bywa wyzwaniem, prawdopodobnie szukasz roweru z pełnym zawieszeniem, a prawdopodobnie, zatem wydasz minimum 6000 złotych.

Możesz kupić rower MTB zarówno za 1000 złotych jak i za 30000. Jeśli masz ograniczony budżet, możesz odszukać model z zeszłego roku od dużego producenta. Spodziewaj się zapłacić co najmniej 3000 złotych za rower, który w zeszłym sezonie był około 50% droższy. Jeśli kupujesz rower z drugiej ręki, przyjrzyj się bliżej komponentom osprzętu; nikt nie lubi drogich niespodzianek i na pewno nie chcesz, aby coś się zepsuło podczas zjazdu.

Większość z Was poszukiwać będzie roweru górskiego do jazdy na lokalnych szlakach i okazjonalnie do zjazdów. Jeśli większa część Twojej jazdy jest to zjazdy, wybierz rower dostosowany przede wszystkim do dużych prędkości i nagłych zwrotów.

Umów się, aby wypróbować rower na lokalnych szlakach. Możesz sprawdzić, kiedy producenci lub sklepy rowerowe organizują „dni otwarte”, w których możesz wypróbować różne modele. Większość sklepów pozwoli Ci jeździć na pobliskich szlakach.

Hardtail czy pełne zawieszenie?

Rowery typu „hardtail” mają widelec amortyzujący przymocowany do przedniego koła. Zmniejsza to zmęczenie rąk i ramion oraz poprawia sterowanie i kontrolę. Jest to rower dla  Ciebie jeżeli szukasz niedrogiego pierwszego roweru, ma być to ogólny rower do wszystkich rodzajów przejazdów, masz zamiar jeździć szlakami o umiarkowanym stopniu trudności.

Rowery z pełnym zawieszeniem mają widelec amortyzowany z przodu i amortyzator tylny. Rowery są droższe i generalnie ważą więcej niż rower typu „hardtail”, ale zmniejszają zmęczenie rowerzysty i zapewniają lepszą ogólną kontrolę nad rowerem. To rower dla Ciebie, jeśli: skupiasz się na szybkiej, dynamicznej jeździe, chcesz zmierzyć się z trudnym terenem lub chcesz zmniejszyć wpływ na  zmęczenie stawów i mięśni.

Rozmiar kół  MTB

Coraz częściej profesjonaliści podzieleni są na „obozy” o różnych rozmiarach kół. Kilka cali może mieć spore znaczenie w jeździe.

26 cali (26″)

Jeszcze niedawno wszystkie rowery górskie były wyposażone w 26-calowe koła. Teraz musisz zdecydować, czy chcesz mieć koła 26, 27,5, czy 29-calowe.

MTB 26"

MTB 26″

29 cali (29″)

Większe koła stały się dość popularne. Koło o średnicy 29 cali jest cięższe i wolniejsze podczas przyspieszania, ale oferuje większe bezpieczeństwo, większy obszar kontaktu na szlaku (co oznacza lepszą przyczepność); i wyższy „kąt natarcia” – co oznacza, że ​​koło łatwiej pokonuje przeszkody na drodze.

MTB 29"

MTB 29″

27,5 cala (27,5”)

Koła te łączą najlepsze cechy kół 26- i 29-calowych. Przejeżdżają przez przeszkody lepiej niż koła 26-calowe i są lżejsze niż 29-tki. Są manewrowe jak rowery z 26-calowymi kołami i stabilne jak 29-tki.

MTB 27,5"

MTB 27,5″

Materiały na ramę w MTB

Rama wpływa na masę, wytrzymałość, długowieczność, jakość jazdy i cenę roweru. Stop aluminium jest najpopularniejszym materiałem ramy w rowerach górskich. Inne materiały szkieletowe to stal, tytan i włókno węglowe. Stal jest wytrzymała, niedroga i oferuje płynną jazdę, ale jest stosunkowo ciężka. Tytan jest lekki i mocny, ale kosztowny. Włókno węglowe jest dość powszechne w rowerach crossowych i high-endowych rowerach górskich ze względu na swoją wytrzymałość i lekkość, ale jest stosunkowo drogie.

Hamulce w MTB

Hamulce tarczowe – zarówno hydrauliczne, jak i uruchamiane kablem – zastąpiły hamulce na wszystkich rowerach górskich z wyjątkiem podstawowych. Oferują bardziej progresywne i silniejsze hamowanie przy mniejszym wysiłku palców.

Przekładnie w MTB

Liczba biegów jest wynikiem liczby przednich kół zębatych pomnożonych przez liczbę kół zębatych na tylnej piaście. Mniejszy niż liczba biegów jest zasięg dźwigni, od najniższej do najwyższej. Wpływa to na nachylenie terenu (zarówno pod górę, jak i z góry), dzięki czemu można pedałować efektywnie bez wyczerpania biegów. 18-biegowy rower może obejmować ten sam zakres biegów, co 27-biegowy, ale z mniejszą liczbą skoków między najwyższymi i najniższymi.

Ekstremalne rozwiązanie to jednobiegowy rower, który przyciąga niektórych profesjonalistów z powodu mechanicznej prostoty roweru i mniejszej wagi. Bądź przygotowany na rozwój mięśni nóg, jeśli wybierzesz taki rower; łatwość jazdy będzie zależeć wyłącznie od Twojego poziomu sprawności.

Jeśli kupujesz nowy rower, upewnij się, że rozumiesz gwarancję. Ponadto większość sklepów oferuje darmowe regulacje od 30 do 90 dni po dacie zakupu, aby pomóc Ci we wszystkim, co mogło ulec zmianie w trakcie procesu rozkręcania się na trasach.